zaterdag 25 februari 2012

MOODBOARD 5: Zelfbeschuldiging - Peter Handke


Ik heb me bewogen. Ik heb delen van mijn lichaam bewogen. Ik heb mijn lichaam bewogen.
Ik heb me op de plaats bewogen. Ik heb me van mijn plaats bewogen.
Ik heb me van de ene plaats naar de andere  bewogen.
Ik heb me moeten bewegen. Ik heb me kunnen bewegen.

Ik heb gezien. Ik heb wat ik gezien had opnieuw gezien.
Ik ben tot bewustzijn gekomen.
Ik heb wat ik gezien had, herkend. Ik heb wat ik opnieuw gezien had, herkend.
Ik heb waargenomen. Ik heb wat ik had waargenomen, opnieuw waargenomen.
Ik ben tot bewustzijn gekomen. Ik heb wat ik opnieuw had waargenomen, opnieuw herkend.

Ik heb mezelf gemaakt. Ik heb mezelf gemaakt tot wat ik ben.
Ik heb me veranderd. Ik ben een ander geworden. Ik ben voor mijn geschiedenis verantwoordelijk geworden.Ik ben voor de geschiedenis van anderen medeverantwoordelijk geworden.
Ik ben een geschiedenis onder andere geworden.
Ik heb de wereld tot de mijne gemaakt. Ik ben verstandig geworden.

Ik ben boeteplichtig geworden. Ik ben schadeplichtig geworden. Ik ben belastingsplichtig geworden.
Ik ben dienstplichtig geworden. Ik ben schoolplichtig geworden. Ik ben verzorgingsplichtig geworden. Ik ben betalingsplichtig geworden. Ik ben bewijsplichtig geworden.
Ik ben verzekeringsplichtig geworden. Ik ben onderhoudplichtig geworden.
Ik ben meldingsplichtig geworden.
Ik ben verplicht een vaste woon- of verblijfsplaats te hebben. Ik ben verplicht te werken.
Ik ben verplicht me te laten inenten. Ik ben verplicht me te laten onderzoeken.
Ik ben verplicht op te voeden. Ik ben verplicht een identiteitsbewijs te hebben.
Ik ben verplicht te executeren. Ik ben verplicht te getuigen.

Ik heb gedaan. Ik heb gelaten. Ik heb toegelaten.  Ik heb me geuit.
Ik heb me geuit via gedachten. Ik heb me geuit via uitingen. Ik heb me voor mezelf geuit.
Ik heb me voor mezelf en anderen geuit.

Ik heb gespuwd. Ik heb uitgespuwd. Ik heb gericht gespuwd. Ik heb gespuwd naar.
Ik heb op plaatsen op de grond gespuwd, waar op de grond spuwen ongepast was.
Ik heb op plaatsen gespuwd waar spuwen een overtreding van de gezondheidsvoorschriften was.
Ik heb mensen in het gezicht gespuwd, terwijl die mensen in het gezicht spuwen een persoonlijke belediging van God was.
Ik heb op voorwerpen gespuwd, terwijl op die voorwerpen spuwen een persoonlijke belediging van mensen was.
Ik heb voor mensen niet op de grond gespuwd, voor wie op de grond spuwen geluk moest brengen.
Ik heb voor stumpers niet op de grond gespuwd.
Ik heb toneelspelers voor hun opkomst niet over de schouders gespuwd.
Ik heb de spuwbak niet benut.
Ik heb in wachtkamers gespuwd.
Ik heb tegen de wind in gespuwd.



(uit “Zelfbeschuldiging” – PeterHandke)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten